cookie

Fire gode forslag til sund og nærende morgenmad

Morgenmaden er dagens vigtigste måltid.

Det er i hvert fald, hvad de kloge mennesker påstår, så hvorfor ikke stole på, at der er noget om snakken?

De fleste danskere ved, at det er vigtigt at spise sund og nærende morgenmad, men hvad indeholder et godt morgenmadsmåltid? Det stiller vi skarpt på i denne guide. Det er altså på denne side, at du bliver klogere på, hvordan du får den bedste og ikke mindst sundeste start på dagen.

En god morgenmad giver både energi, stiller appetitten og forbereder din krop og psyke på endnu en dag med masser af krævende gøremål.

Sund morgenmad

Et glas friskpresset juice

I stedet for at fylde dig med juice fra supermarkedet, saftevand og mælk om morgenen anbefaler vi, at du starter dagen ud med et glas friskpresset juice. Du kan evt. lave en stor portion juice, så der er nok til både morgenmad, frokost og mellemmåltider. Dog bør man ikke lade juice erstatte sund og nærende kost.

Skal du kickstarte dagen på den bedste måde, så kan du med fordel tilberede en omgang smagfuld og nærende gulerodsjuice. En god gulerodsjuice indeholder foruden gulerødder også ingefær, hasselnøddeolie og appelsinskiver. Så er du i hvert fald sikret en ægte vitaminbombe, som gavner både hukommelsen og immunforsvaret.

En sund jordbærmilkshake kan også gå an

Den traditionelle jordbærmilkshake består af henholdsvis mælk, jordbær, vaniljeis og flormelis. Det er altså selvsagt ikke den sundeste drik i verden, men det er faktisk muligt at lave en sund milkshake. Det kræver blot, at du finder nogle sunde alternativer til de usunde ingredienser som vaniljeis og flormelis. Du kan på denne hjemmeside finde inspiration til at tilberede de lækreste drikke.

En portion skyr toppet med mysli, bær og frugt

Én ting er, hvad man bør drikke om morgenen. En anden er, hvad man bør spise.

Et godt morgenmadsmåltid kan for eksempel bestå af skyr toppet med mysli, bær og frugt. Her er der i hvert fald tale om morgenmad, som giver dig masser af energi og desuden er med til at styrke din hukommelse og koncentration. Frugt er spækket med vitaminer, mens bær indeholder bioaktive stoffer, som stimulerer hjernen og gør den skarp.

En portion havregryn med nødder og rosiner slår heller aldrig fejl

Er du ikke til skyr, så kan du i stedet nyde en portion havregryn med nødder og rosiner. Du skal spise havregryn, da de små gryn indeholder store mængder protein, kulhydrater og ikke mindst opløselige kostfibre. Havregryn smager godt og giver en god mæthedsfornemmelse. Der er altså mange gode grunde til at spise havregryn.