Juice er en nem og lækker måde at få frugt og grønt. Ofte hører man, at juice, som er brygget på en slowjuicer, er sundere, men er der overhovedet forskel? Læs med her og bliv klogere.

Hvis du er vild med friskpresset juice, har du mange muligheder for at kunne fremstille lige netop dét. Der findes mange forskellige køkkenmaskiner, der kan presse juice – slowjuicer, juicemaskine, saftmaskine, juicepresser, centrifugaljuicer og saftpresser er blot et par af de termer, som dækker over en maskine, som anvendes til at presse frugt og grønt.

Juicen bliver sundere med en slowjuicer – eller hvad?

En af de helt store tendenser er slowjuiceren, som nænsomt trykker, presser og kværner saft og kraft ud af frugt og grøntsager, mens pulpen frasorteres. Det skulle efter sigende være en mere sund udgave af juicen, du får, når du anvender en slowjuicer frem for en traditionel juicepresser med centrifuge, der dog går noget hurtigere.

Men hvad ligger bag den påstand? Uanset, om du anvender den bedste slowjuicer i test, eller blot en billigere version, er det vanskeligt at finde et videnskabeligt studie, der bakker op om påstanden.

Argumenterne for, at du får den bedste, sundeste og mest nærende juice, når du fremstiller den på en slowjuicer, er imidlertid mange. De skulle have en bedre evne til at bevare indholdet af mineraler og vitaminer i juicen, fordi de bliver fremstillet mere nænsomt.

Er juice sundt?

Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, at juice ikke nødvendigvis behøver at være sundt. Det sukkerindhold, der er i ren juice fremstillet af frugt, er faktisk nogenlunde på samme niveau, som når du drikker en sodavand. Hvis du putter grøntsager i din juice, vil den dog blive sundere, da sukkerindholdet heri er noget mindre.

Det ændrer dog ikke på det faktum, at der er færre fibre i juice, da de i de fleste tilfælde bliver sorteret fra, når der brygges juice. Det gælder, uanset om du anvender appelsiner, æbler, rødbeder, fennikel, broccoli eller noget helt andet i din juice.

Når du presser saften ud, sorterer du en stor del af det, der er sundt, ud. De vitaminer, som er bundet til frugtkødet, bliver samtidig sorteret fra. Det samme sker for de vandopløselige vitaminer, som udsættes for ilt og lys, hvorfor der vil gå vitaminer tabt.

Er slowjuiceren så overhovedet et godt alternativ?

Selvom der ikke findes nogle uvildige og konkrete beviser på, at den juice, der fremstilles på en slowjuicer, er mere rig på vitaminer og mineraler, vil det ikke skade at gøre brug af en slowjuicer frem for en centrifugaljuicer.

Du kan med andre ord lige så godt investere i en slowjuicer, hvis du vil være på den sikre side. Imidlertid må du lade dig nøjes med teorien om, at det er sundere, da det på nuværende tidspunkt ikke er bevist.

Samtidig bør du ikke drikke juice, fordi det er sundt, men fordi det smager godt. I fremstillingen af juice går der vitaminer og mineraler tabt, uanset om du brygger det på den traditionelle vis, anvender en slowjuicer eller en centrifugaljuicer.

Om skribenten

Saftpresseren

Comments are closed.

Indholdet på denne side er sponsoreret mere information

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk