cookie

Valg af juicemaskine

0

Du sidder sikkert og tænker på, hvilke forskelle der er på en juicemaskine, en juicepresser og en saftpresser? De tre nævnte ting dækker typisk over de samme produkter. Dog er der maskiner, som er mere egnet til at lave juice end f.eks. smoothies. Derfor vil vi forsøge at finde frem til den bedste juicemaskine, som du kan få glæde af.

Bedste juicemaskine

juicemaskineMærke: Hurom

Pris: 3385 kr.

Forhandler: Domotech.dk

Spørger du os, så er dette den bedste juicemaskine i øjeblikket. Modellen hedder HU-600 og er forholdsvis ny på markedet. Den er lavet af rustfrit stål og kan prale med en ny og stor tromle. Der er tale om en slow juicer, som er et rigtig godt alternativ til en almindelig saftcentrifuge.

For at bevare de mange gode næringsstoffer i frugterne og grøntsagerne foregår processen langsomt. Derudover kan du forvente mere frisk og smagfuld juice ved at købe denne Hurom juicemaskine. Den er desuden økonomisk i brug, da den får op til 30 % mere saft ud af frugterne sammenlignet med almindelige saftpressere.

Det er en meget børnevenlig juicemaskine, hvilket er en stor fordel, hvis du har børn. Brugersikkerheden er nemlig rigtig højt, samtidig med at der ikke er nogen skarpe dele. Du kan med fordel lære dit barn at lave friskpresset juice.

Få et sundere liv med hjemmelavet juice

Hvis man ønsker en sund livsstil, så må man droppe alt, hvad der hedder sodavand, alkohol og juice fra supermarkedet. Nyder du ligesom mange andre et koldt glas juice, så er der heldigvis et alternativ til den usunde juice fra den lokale discountbutik. Juice på karton er propfyldt med usunde næringsstoffer, som kroppen helst ikke skal have for mange af. Vælger du i stedet at lave friskpresset juice, så undgår du de fleste usunde næringsstoffer. Det er vigtigt at få rigeligt med vitaminer, hvilket man bl.a. kan gøre via juice. Det er en fantastisk måde at styrke både immunforsvar og kroppen som helhed.

Du skal selvfølgelig kun købe en juicemaskine, hvis du forventer at bruge den ofte. De fleste ejere af en juicemaskine laver friskpresset juice om morgenen for at blive mere friske fra morgenstunden. Dog kan du lige så godt lave juice til frokost, når du kommer hjem fra arbejde, eller inden du skal i seng.

Første skridt er at eksperimentere

Når man først har købt en juicemaskine, har man åbnet en masse forskellige muligheder. Har man aldrig før lavet hjemmelavet juice, kan det være svært at vide, hvilke frugter der fungerer bedst sammen. Man kan vælge den sikre vej ved at følge eksisterende opskrifter. Dog har man selvfølgelig også mulighed for at skabe sine egne opskrifter. Når man er ejer af en juicemaskine, bør man give sig selv plads til at prøve sig frem. Du finder måske ud af at juicen enten bliver lidt for sur eller lidt for sød. Næste gang kan du så prøve med nogle andre frugter og grøntsager for at ændre på smagen. Prøv også med nogle utraditionelle sammensætninger, som måske kan ske at falde i din smag.

Det er desuden muligt at tilsætte krydderier i juicen for at skabe en spændende smag.

Hvilke frugter og grøntsager skal jeg bruge?

Som sagt er det naturligvis muligt at bruge alle slags fruger og grøntsager. Der er dog frugter, der er mere egnet til juice end andre. Ligesom alle andre madvarer er der forskel på næringsindhold. Hvis du styrketræner og gerne vil indtage mange proteiner, så skal du bruge tid på at undersøge næringsindhold.

Protein: Proteiner er vigtig i forhold til opbygning af muskler. Okra er et eksempel på en urt, som har et højt indhold af protein. Denne urt vil typisk bestå af 2 % protein. Derudover bør du også overveje frugter / grøntsager som abrikos, figen, sveske og ikke mindst rosiner. Alternativt kan man putte lidt proteinpulver ned i sin juicemaskine.

Kulhydrat: Kulhydrater er ligeledes en vigtig del af den daglige kost. Det er typisk i gennem kulhydrater, hvor man får mere energi i hverdagen. Derfor er det vigtigt, at man vælger nogle frugter og grøntsager med mange kulhydrater. Tørrede dadler må betegnes som den største energikilde, da de består af omkring 81 % kulhydrater. Derudover er der også abrikoser og svesker med et meget højt indhold. I denne anledning bør man dog passe på med at indtage alt for mange kulhydrater.

Kostfibre: Vil man gerne indtage mange kostfibre, skal man bruge granatæbler, hindbær og tranebær. Kostfibre er bl.a. rigtig gode til fordøjelsen.

Vi håber, at det lykkedes dig at finde den rette juicemaskine.

Om skribenten

Saftpresseren

Mit navn er Martin Stendahl Dyrhøj, og jeg er ejer af Saftpresseren.dk. Jeg har startet denne side, da jeg går meget op i min kost og ved hvor meget glæde, man kan få ud af en saftpresser. Jeg har været ejer af en saftpresser i mere end tre år og nyder at dele ud af mine erfaringer og tips til opskrifter m.m.

Skriv din mening eller stil spørgsmål til artiklen nedenfor